Khutbah

Khutbah Jumat Bahasa Minang: Makna Hijrah Untuak Zaman Kini 

Kam, 13 Juli 2023 | 14:00 WIB

Khutbah Jumat Bahasa Minang: Makna Hijrah Untuak Zaman Kini 

Khutbah Jumat Bahasa Minang: Makna Hijrah Untuak Zaman Kini. (Foto: NU Online/Freepik)

Istilah hijrah kembali menjadi tren di kalangan masyarakat. Sebagian umat Islam menggunakan kata ini sebagai representatif dari laku kehidupan keberagamaan mereka. Tidak hanya itu, bahkan akhir-akhir ini muncul sekelompok muslim yang menggunakan istilah ini untuk melegitimasi langkah mereka untuk ikut serta berperang di negara Arab yang tengah berkonflik.


Padahal kewajiban berhijrah telah gugur sejak penaklukan kota Makkah. Di samping itu, istilah ini tidak hanya bermakna berpindah tempat, tapi juga bisa dimaknai sebagai langkah mendekatkan diri kepada Allah swt dengan mematuhi semua perintah dan menjauhi larangan-Nya.


Teks khutbah Jumat berikut ini mengajak kepada para jamaah untuk memahami kembali makna dan spirit dari hijrah yang dimaksud oleh Rasulullah Saw.


Adapun  tema khutbah adalah “Khutbah Jumat Bahasa Minang; Makna Hijrah Untuak Zaman Kini”. Untuk mencetak naskah khutbah Jumat ini, silakan klik ikon print berwarna merah di atas atau bawah artikel ini (pada tampilan desktop). Semoga bermanfaat.



Khutbah I


اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ مَنَّ عَلَيْنَا بِنِعْمَةِ الأَمْنِ وَالاِسْتِقْرَارِ. وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ جَعَلَنا مِنْ عِبادِهِ الْمُخْلِصِيْن، ووَفَّقَنا لِلْعَمَلِ بِما فيهِ صَلاحُ الإِسْلاَمِ وَالْـمُسْلِمِيْن. أَشْهَدُ أَن لاَّ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَى أٰلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ وَالاَهُ أَمَّابَعْدُ؛


 فَيَآ أَيُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تَقْوَاهُ كَمَا قَالَ تَعَالَى: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.


قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ الْكَرِيْمِ، أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آَوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَالَّذِينَ آَمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُمْ مِنْ وَلَايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهَاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ. صَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمِ


Kaum muslimin wal muslimat sidang jamaah Jumaik nan dimuliakan dek Allah swt

Awal kalam bamulo kato, tiado kato nan patuik taucap di lisan kito, tiado syair nan labiah indah untuak kito dendangkan, malainkan mamuji dan mamuja Allah swt. Kareno barakaik rahmat jo karunia Allah, kito bisa malakukan aktivitas sahari-sahari. Ado nan ka parak, ado nan manggaleh dan ado pulo nan karajo di kantua. 


Namun Allah agiah nikmaik lain kapado kito basamo, yaitu nikmaik kaimanan, sahinggo tagarak hati kito untuak mamanuahi panggilan Alllah untuak manunaikan ibadah Jumaik sacaro bajamaah. Tantangan pado itu kaum muslimin, marilah kito basamo-samo basyukur mangucapkan alhamdulillahirabbil’alamiin, sagalo puji hanyo untuak Allah swt.


Kamudian dari pado itu kaum muslimin, shalawaik barangkaikan salam, marilah sanantiaso kito basalawaik kapado junjungan alam, yaitu Nabi Muhammad saw. Allaahumma shalli ‘alaa sayyidina Muhammad wa ‘ala aali sayyidinaa Muhammad. Kito samo-samo baharap dangan salawaik nan salalu mambasahi lidah jo bibia kito, mudah-mudahan kito dinobaikkan sabagai umaik nan barhak mandapek syafaat baliau di yaumil qiyamah nanti.


Kaum muslimin, khatib indak akan bosan-bosan mangajak kaum muslimin dan kaum muslimat, tarutamo kapado diri khatib pribadi, untuak sanantiaso maningkekkan katakwaan kito kapado Allah swt. Yaitu dengan caro mangarajokan sagalo parintah dari Allah swt dan maninggalkan sagalo bantuak larangan Baliau. 


Kaum muslimin wal muslimat sidang jamaah Jumaik nan dimuliakan dek Allah swt

Hari batuka musim baganti, indak lamo lai kito akan masuak ka tahun baru dalam kalender umaik Islam. Yaitu manyongsong tahun 1445 H. Paringatan tahun baru hijriyah dalam Islam akan maingekkan kito kapado baa Nabi Saw samaso dahulu bajuang mandakwahkan agamo nan mulia ko sarato mampatahankan kayakinan umaik Islam dari caci maki urang-urang kapia. 


Sasudah marasokan bareknyo takanan salamo maso di Makah, sampai-sampai Nabi Muhammad saw alah dirancanokan untuak dibunuah, mako datang lah parintah dari Allah swt supayo baliau hijrah dari Makah ka Madinah. Mako barangkek lah Nabi saw dikawani dek sahabat Abu Bakar dari Makah ka Madinah di malah ari. Pas katiko Nabi Saw ka barangkek itu, urang-urang kapia alah bakumpua mangaliliangi rumah Nabi saw dan bamukasuik mambunuh Nabi saw. 


Pado wakatu itu lah, partolongan dari Allah swt tibo, sahinggo katiko Nabi kalua jo Abu Bakar, indak surang pun kapia quraisy bisa mancaliak Nabi saw dan Abu Bakr. Urang kapia ko manyangko Nabi sadang lalok lamak di ateh tampek tiduanyo, padahal nan lalok di ranjang Nabi saw itu adolah Ali bin Abi Thalib, samantaro Nabi saw alah barangkek jo Abu Bakar.


Kuaso Allah swt mangalabui urang kapia ko diabadikan dek Allah swt dalam al-Quran:


وَجَعَلۡنَا مِنۢ بَيۡنِ أَيۡدِيهِمۡ سَدّٗا وَمِنۡ خَلۡفِهِمۡ سَدّٗا فَأَغۡشَيۡنَٰهُمۡ فَهُمۡ لَا يُبۡصِرُونَ  


Artinyo: “Dan Kami jadian di muko mereka (urang kapia) dindiang dan dilakangnyo dindiang pulo, dan Kami tutuik matonyo sahinggo urang-urang indak bisa lai mancaliak.” (QS. Yasin:9)


Kaum muslimin sidang jamaah Jumaik nan dimuliakan dek Allah swt.

Dari kisah hijrahnyo Nabi Muhammad saw dan umaik Islam di maso itu, kito bisa pahami sacaro sapinteh bahwasonyo makna dari hijrah tu adolah bapindah tampek dalam rangko mampajuangkan agamo Allah swt. Kamudian, hal iko dek sabagian dunsanak awak dipahaminyo sabagai dalil untuak pai baparang malawan urang kapia nan manjajah dunsanak awak di Timur Tengah. Ado juo nan mamaknai nyo untuak pai bajihad dengan caro malakukan bom bunuah diri dan lain-lain.


Padahal Rasulullah saw alah maingekkan kapado kito di dalam hadisnyo bahwasonyo indak ado lai untuak hijrah dalam artian bapindah tampek tu sasudah tajadi nyo penakhlukan kota Makah. Rasulullah saw basabda dalam hadisnyo:


عَنْ عَائِشَة رَضِيَ اللهُ عنْهَا قَالَت قالَ النَّبِيُّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: ” لا هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ، وَلكنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ، وَإِذَا اسْتُنْفرِتُمْ فانْفِرُوا


Artinyo: Dari sayyidah Aisyah Radhiallahu anha bakato, Nabi Saw pernah basabda ‘Indak ado lai kewajiban hijrah sasudah kamanangan (panakhlukan kota Makah), namun nan masih ado adolah jihad dan niaik dalam kabaikan. Dan apobilo kalian disuruah untuak bajihad, mako pailah.” (HR. Bukhari)


Imam Ibnu Hajar al-‘Aqalani di dalam kitabnyo Fathul Bari Syarh Shahih al-Bukhari manyatokan:


قَالَ الْخَطَّابِيُّ وَغَيْرُهُ كَانَتِ الْهِجْرَةُ فَرْضًا فِي أَوَّلِ الْإِسْلَامِ عَلَى مَنْ أَسْلَمَ لِقِلَّةِ الْمُسْلِمِينَ بِالْمَدِينَةِ وَحَاجَتِهِمْ إِلَى الِاجْتِمَاعِ فَلَمَّا فَتَحَ اللَّهُ مَكَّةَ دَخَلَ النَّاسُ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَقَطَ فَرْضُ الْهِجْرَةِ إِلَى الْمَدِينَةِ وَبَقِيَ فَرْضُ الْجِهَادِ وَالنِّيَّةِ عَلَى مَنْ قَامَ بِهِ أَوْ نَزَلَ بِهِ عَدُوٌّ


Artinyo: Imam al-Khatthabi dan salainnyo mangatokan bahwasonyo hijrah dulu maso awal Islam hukumnyo fardhu ateh urang muslim kareno jumlah urang muslim di Madinah masih saketek dan mereka butuah untuak bakumpua. Mako katiko kota Makah alah ditakhlukkan, mako manusia masuak agamo Allah sacaro barami-rami. Sahinggo hilanglah kawajiban untuak hijrah ka Madinah. Dan tatok ado adoalah fardhu jihad dan niaik ateh urang nan hiduik di sakitaran musuah umaik Islam.”


Dek karno itu kaum muslimin, indak ado lai alasan dek awak basamo untuak manjadikan hadis ko sabagai dalil untuak pai bahijrah ka nagari arab dalam rangko baparang. Karno pado dasarnyo kawajiban bahijrah ko alah gugur sajak panakhlukan kota Makah. 


Labiah lanjuik, dalam mamaknai kato jihad dalam hadis ko, mako para ulama alah mambari panjalehan kapado kito bahwasonyo nan dimukasuik dari jihad disiko bukan untuak baparang ka nagari arab atau manyarang urang kapia nan iduik di sakitar kito. Tapi juo bisa diapahami sabagai kato bajuang dalam kabaikan, mode mancari ilimu jo mancari ransaki. Karno kawajiban jihad hanyo balaku katiko posisi awak umaik Islam yobana taancam dek urang kapia. Mako barulah kito disuruah bajihad katiko Pamimpin atau Ulama awak alah mambuek kaputusan untuak bajihad. 


Hal iko sabagaimano nan alah dipraktekkan dek KH Hasyim ‘Asyari dulu dengan Resolusi Jihad. Yaitu himbauan untuak malawan panjajah nan alah mahancuakan nagari kito.


Tapi untuak saat kini, awak iduik di negara nan aman dari sagalo ancaman musuah. Walaupun di sakitar awak ado nan indak sakayakinan jo awak, tapi mereka samo sakali indak mangaduah kito. Dek karno itu, mako ndak ado alasan bagi kito untuak mambuek pamusuahan jo urang-urang nan babeda agamo jo kito.


Kaum muslimin sidang jamah Jumaik nan dimuliakan dek Allah swt.


Dalam konteks iduik hari ko, mako kato hijrah labiah tapek kito maknai sabagai bantuak dayo juang awak dalam maninggakan sagalo apo nan dilarang dek Allah swt. Makna iko didasarkan kapado hadis Nabi saw dalam manjalehkan siapo nan dimukasuik urang-urang nan hijrah:


Rasulullah saw basabda:


الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ، وَالْمُهَاجِرُ ‌مَنْ ‌هَجَرَ مَا نَهَى اللهُ عَنْهُ


Artinyo: “Urang nan muslim itu adolah urang nan lai salamaik muslim nan lain dari lidah jo tangannyo. Dan urang hijrah itu adolah urang nan maninggakan apo nan alah Allah larang darinyo.” (HR. Bukhari)


Hadis ko manyadarkan awak bahwasonyo urang nan hijrah itu bukan urang nan mangubah caro bapakaian atau panampilannyo sajo. Tapi labiah dari pado itu, urang nan hijrah adolah urang nan lai namuah maninggakan sado apo nan dilarang dalam baagamo. Tamasuak di dalamnyo pakaro manyalahkan dan manyasekkan urang lain. Sabab itu, tamasuak tingkah laku nan malukoi urang lain.


Di sampiang itu, hadis ko juo maingekkan kito tantang paralunyo manjago lisan jo parbuatan. Batapo banyak kito caliak hari ko urang nan mangaku hijrah tapi justru manjadi pamicu konflik di tangah masyarakaik. Kareno mereka acok bana mancaci maki amal ibadah dan caro bapakaian urang lain. 


Kaum muslimin sidang jamaah Jumaik nan dirahmati Allah Swt

Sajak panakhlukan kota Makah, kawajiban untuak hijrah, dalam artian bapindah tampek, alah gugur di pundak umaik Islam. Kawajiban hijrah hanyo balaku bagi urang nan memang marasokan panindasan dan ndak bebas dalam baibadah. Mako di saaik itu barulah ado anjuran untuak pindah dari tampek nan mambuek nyo taancam itu. 


Salamo tampek kito manatap itu masih aman dari ancaman urang lain, mako kawajiban hijrah balaku kapado kito. Mode awak di Indonesia kini. Tiok-tiok awak dibarikan kebebasan untuak manunaikan ibadah tanpo ado intimidasi dari pihak lain.


Di sampiang itu, hijrah indak hanyo bisa dimaknai sabagai bapindah tampek dan mangubah caro panampilan. Labiah dari itu, hijrah nan dimukasuik dek Nabi Saw adolah mangubah diri dari nan dulunyo malakukan maksiaik, manjadi pribadi nan maninggakan sagalo larangan dan doso.


Damikianlah khutbah kito pado saat kini, mudah-mudahan iko bisa manjadi bahan ranuangan dek kito basamo. Mudah-mudahan kito bisa maningkekkan amal ibadah dan ketakwaan kito di siso-siso umua kito nan tingga. Aamiin Yaa Rabbal ‘aalamiin.


بَارَكَ اللهُ لِي وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَاِيِّاكُمْ بما فيه مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. وَتَقَبَّلْ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ اِنّهُ هُوَ السَّمِيْعُ اْلعَلِيْمُ.. فَاسْتَغْفِرُوْا اِنَّهُ هُوَ اْلغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ


Khutbah II


اَلْحَمْدُ للهِ عَلىَ إِحْسَانِهِ وَالشُّكْرُ لَهُ عَلىَ تَوْفِيْقِهِ وَاِمْتِنَانِهِ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الدَّاعِى إلىَ رِضْوَانِهِ. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وِعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كِثيْرًا أَمَّا بَعْدُ. فَياَ اَيُّهَا النَّاسُ اِتَّقُوااللهَ فِيْمَا أَمَرَ وَانْتَهُوْا عَمَّا نَهَى وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَـنَى بِمَلآ ئِكَتِهِ بِقُدْسِهِ وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا.


 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ اللّهُمَّ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَر وَعُثْمَان وَعَلِى وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ .


 اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآءِ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ اللهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَاْلمُشْرِكِيْنَ وَانْصُرْ عِبَادَكَ اْلمُوَحِّدِيّن وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَ الدِّيْنَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ اْلمُسْلِمِيْنَ وَ دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَأَعْلِ كَلِمَاتِكَ إِلَى يَوْمَ الدِّيْنِ. اللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا اْلبَلاَءَ وَاْلوَبَاءَ وَالزَّلاَزِلَ وَاْلمِحَنَ وَسُوْءَ اْلفِتَن وَاْلمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا اِنْدُونِيْسِيَّا خآصَّةً وَسَائِرِ اْلبُلْدَانِ اْلمُسْلِمِيْنَ عآمَّةً يَا رَبَّ اْلعَالَمِيْنَ.


 رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنْفُسَنَا وَإنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ اْلخَاسِرِيْنَ.


 عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرْ


Abdul Kamil, Pegiat kajian tafsir dan hadits, tinggal di Jakarta